Poeder/frit: frit, batik en tie-dye

Poeder en frit: frit, batik en tie-dye

  • Materiaal: frit, poeder en zand op voorgesneden (ontscherpte) onderplaat
  • Verwerking: niet scherp, geen kracht benodigd, extra geschikt voor ‘jong en oud’. (NB: bij batik wordt gewerkt met poeder en moet af en toe een mondkapje gedragen worden)
  • Geschikt voor: paneeltje om bijvoorbeeld in te lijsten, op te hangen of op standaard te zetten (lijstje/standaard niet inbegrepen); schaal of schaaltjes, onderzetter etc. etc.
  • Voorbeelden: Klik op de foto’s hiernaast om ze te vergroten.
  • Benodigde tijd: ong 2,5 uur
  • Kosten: € 60,– (incl. materiaal voor werkstuk van max 30x30cm enkellaags of 20x20cm dubbellaags en stookkosten oven)
  • Plaats: Atelier Houten
  • Deelnemers: individueel of 2 (max)3 deelnemers
  • Meer zien: zie hieronder foto’s van werk dat andere cursisten met deze techniek hebben gemaakt (klik op de foto om te vergroten en/of te bladeren).
  • Inspiratie: ben je op zoek naar meer inspiratie, dan kun je op Pinterest legio voorbeelden vinden die gemaakt zijn door anderen. Realiseer je altijd dat je misschien kijkt naar het werkstuk van iemand die al jaren ervaring heeft met glasfusing. Dus gebruik Pinterest als inspiratie en realiseer je dat jij dit voor het eerst gaat doen. Op mijn Pinterestpagina (Anneke van Doorn – de kracht van glas) bevindt zich een bord met voorbeelden van fuse-werk dat valt onder deze techniek (is gemaakt door anderen) en dat je als inspiratie zou kunnen kiezen. Om te kijken: klik hier.
  • Meer lezen: wanneer je meer wilt lezen over de techniek, zie onderaan deze pagina.

Resultaten van andere cursisten

 

Meer lezen over glasfusen m.b.v. de techniek Batik en Tie-dye

De twee fijnste onderdelen van glas (zand en poeder) lenen zich heel goed voor bijzondere bewerkingen (die niet mogelijk zijn met stukken glas).

Met glas-poeder kun je patronen creëren die doen denken aan Batik. Batik is vooral bekend als manier om stof te verven of versieren. Het is een oude kunstvorm die in het oosten van de wereld is ontstaan en kenmerkt zich door een patroon/vorm die met was op de stof wordt getekend en waaroverheen kleuren verf worden aangebracht. Wanneer de was wordt weggespoeld, blijft een mooi bedrukte stof over.

Een resultaat dat daar op lijkt is ook met glaspoeder mogelijk. In verschillende lagen gekleurd poeder op een (transparante) onderplaat kan met een mesje of andere hulpattributen een eenvoudig patroon getekend worden. Door het nattige poeder, raken brokjes van kleur los die bovenop komen te liggen en in de lijn zelf is de onderplaat te zien. Een mooi effect kan bereikt worden door nog wat grovere frit toe te voegen.

Dit geheel moet enige dagen drogen alvorens het kan worden gesmolten. Hierdoor wordt het ongelijke oppervlak weer glad, waardoor het patroon en de aangebrachte kleuren mooi tot hun recht komen. Het glasplaatje kan vervolgens dienen als onderzetter, staand of hangend een blikvanger zijn, gesneden worden tot sieraad of tot een schaaltje, boog of golf gevormd worden.

Deze batik-techniek kan ook op een andere lokatie plaatsvinden. In dat geval is het maximum aantal deelnemers 6 personen.

NB: werken met glaspoeder vereist een mondkapje dat bescherming biedt tegen fijnstof (zijn op voorraad).

Glasfuse techniek: Tie-dye

Een vergelijkbare techniek, maar dan met glaszand (de op één na fijnste korrel), lijkt op Tie-dye. Dit is ook een methode om stof te verven, maar nu nadat er eerst stevige knopen in het textiel worden gelegd of delen samen gebonden worden. Na het verven ontstaat een kleurenspel dat veel werd gebruikt in de hippie-tijd.

Dit kleurenspel kan ook bereikt worden met glaszand. Natuurlijk zonder de knopen, maar door glaszand op een onderplaat te strooien. In kleuren die je aanspreken en in een patroon als dat je wilt. Hierna trek je lijnen in het zand, waardoor het zand plaatselijk gemengd wordt; de kleuren een beetje in elkaar gaan overlopen en het tie-dye effect zichtbaar wordt. Deze plaat wordt vervolgens gesmolten en kan een echte blikvanger voor je raam worden of als mooie schaal op tafel staan (hiervoor moet ‘ie dan nogmaals de oven in), ingelijst worden etc etc.

Deze tie-dye-techniek kan alleen in mijn werkruimte, omdat het zand niet gefixeerd kan worden en de werkstukken dus niet over grotere afstanden vervoerd kunnen worden.